LEERLINGEN

Pret in onze ruimteraket

THEMA DE RUIMTE

Meester Frank, ik kom waarschijnlijk morgen niet naar school.
En ook overmorgen zal wat moeilijk zijn. En evenmin de week die komt, ja zelfs de maand die volgt.

De kans dat ik nog ooit verschijn is eigenlijk klein.
’t Is niet, meester Frank omdat u mij zo vaak straft en mij een keer zelfs domkop heeft genoemd.

’t Is alleen iets hier vanbinnen, ’t heeft geen zin dat ik ontken.
Meester Frank, ik voel dat ik een ruimtevaarder ben!

En ook een planeet te gaan ontdekken, in de hoop dat daar iets leeft.

Meester Frank, ’t is de plicht die elke ruimtevaarder heeft!

  1. Observaties
    Iedereen mocht aan het begin van ons thema De Ruimte kiezen welke observaties hij/zij gedurende een hele week wilde doen. Je kon kiezen uit volgende drie opdrachten:
    - stand van de zon elke speeltijd (3x per dag) op een windroos bekijken
    - vorm van de maan natekenen elke avond of ochtend
    - noteren wanneer, op welk uur het donker en/of licht wordt.
  2. Woord van de dag
    Elke dag zaten we samen in de kring en keken we uit naar het ‘woord van de dag’. Juf Marieke leerde ons een heleboel nieuwe woorden en we vertelden dagelijks interessante of gekke weetjes over de ruimte aan elkaar.
    Weet jij wat een exoplaneet is? Of ken je het verschil tussen een astronaut en een kosmonaut? En wat is een ander woord voor ‘kosmos’?

  3. Groepswerk
    Elke groep kreeg een verschillende opdracht.
    Zo zocht de groep van Najib de temperatuur van elke planeet en tekende dat op een reuze thermometer.
    De groep van Noor probeerde adv voorwerpen en fruit te tonen hoe groot elke planeet is.
    Stan zijn groepje maakte met wc-papier duidelijk hoe ver de afstand van elke planeet tot de zon is.
    Elke planeet heeft ook een aantal manen, dat onderzocht het groepje van Tuncay.
    En Naz haar groep maakte dan weer een mooi overzicht van de kleuren van elke planeet.

  4. Zon-aarde-maan
    We verdeelden ons in twee groepen en leerden hoe de zon, de aarde en de maan draaien. Juf Marieke vertelde een heleboel interessante dingen over de maan, juf Sien leerde ons hoe de aarde draait en wat dat betekent.

  5. Affiche
    Iedereen koos zelf een onderwerp waarover hij/zij een samenvattende affiche wilde maken. Sommigen kozen voor een planeet, anderen voor ISS en nog anderen tekenden onze gehele Melkweg. Kom je de affiches eens bewonderen aan de klasdeur?

  6. Raketten
    Hoogtepunt (hihi) van ons thema Ruimte was toch het maken van een waterraket. Met een plastieken fles, stukje kurk, boormachine, ventiel van een kapotte fietsband, kartonnen vleugels en 1/3 water vlogen de meeste raketten toch zeker 3 meter hoog de lucht in.
    Ook met een simpel rietje, strookje papier en wat plakband maakten wij een papieren raketje dat we pijlsnel door de gang lieten vliegen. VET WAT EEN PRET EN IN MIJN RUIMTERAKET !!!
    Terwijl juf Marieke stond te pompen en haar schoenen en broek alleen maar natter werden, maakte juf Sien enkele filmpjes van de vliegende raketten en het wildenthousiaste publiek...